صافی بنزین و فرق آن با فیلتر روغن

 

 

صافی بنزین (Fuel Filter) و فیلتر روغن (Oil Filter) دو قطعه جداگانه در خودرو هستند که وظیفه‌های متفاوتی را بر عهده دارند.

صافی بنزین در خودرو به عنوان یک فیلتر سوخت عمل می‌کند و وظیفه دارد ذرات کوچک، آلودگی‌ها و آب را از سوخت خودرو جدا کند تا به عملکرد بهینه موتور کمک کند. این صافی بنزین به طور معمول در خط سوخت بین مخزن سوخت و موتور قرار دارد.

فیلتر روغن، از طرفی، به عنوان یک فیلتر روغن عمل می‌کند و وظیفه دارد ذرات کوچک، شن و خاک و آلودگی‌های دیگر را از روغن موتور جدا کند تا به عملکرد بهینه موتور کمک کند و طول عمر روغن را افزایش دهد. فیلتر روغن در خودرو در مسیر روغن موتور قرار دارد.

با این حال، هر دو قطعه در نگهداری و تعویض دوره‌ای موثر و مهم هستند تا بهترین عملکرد و طول عمر بیشتری به موتور خودرو شما بدهند. تعویض صافی بنزین و فیلتر روغن به طور معمول هنگامی که خودرو شما به سرویس رسیده است و یا در زمان‌های مشخصی که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است، انجام می‌شود.

برای تهیه این حصول می توایند از محصولات سیمین خودرو استفاده نمایید.

 

صافی بنزین (Fuel Filter)

 

صافی بنزین یکی از قسمت‌های مهم خودرو است که باید به صورت دوره‌ای تعویض شود تا خودرو به بهترین عملکرد خود برسد. در زیر راهنمایی در مورد تعویض صافی بنزین آمده است:

  1. تعیین زمان مناسب برای تعویض: زمان تعویض صافی بنزین بستگی به شرایط استفاده خودرو دارد. در اکثر موارد، تعویض صافی بنزین پس از 10 تا 15 هزار کیلومتر انجام می‌شود. اما، اگر خودرو شما در شرایط سخت‌تری مانند رانندگی در شرایط آلودگی هوا یا شرایط سخت‌تری مانند رانندگی در برف و یخ قرار دارد، ممکن است نیاز به تعویض زودتری داشته باشید.

  2. تعیین نوع صافی بنزین مناسب: برای تعیین نوع صافی بنزین مناسب برای خودرو خود، به دفترچه راهنمای خودرو و یا به توصیه‌های تولیدکننده خودرو مراجعه کنید. در اکثر موارد، نوع صافی بنزین مناسب برای خودرو شما در دفترچه راهنما یا در پوسترهای تبلیغاتی در ایستگاه‌های سوخت‌گیری نوشته شده است.

  3. خاموش کردن موتور خودرو: برای تعویض صافی بنزین، موتور خودرو را باید خاموش کنید تا خطراتی مانند آتش‌سوزی و یا آسیب دیدن به سیستم تزریق سوخت را از بین ببرید.

  4. باز کردن درب صافی بنزین: برای باز کردن درب صافی بنزین، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در بعضی از خودروها، درب صافی بنزین با استفاده از دکمه در داخل خودرو باز می‌شود.

  5. تعویض صافی بنزین: برای تعویض صافی بنزین، صافی قدیمی را باز کرده و صافی جدید را جایگزین کنید. در نهایت، درب صافی بنزین را دوباره بسته و موتور خودرو را روشن کنید.

  6. بررسی سیستم تزریق سوخت: بعد از تعویض صافی بنزین، سیستم تزریق سوخت خودرو را باید بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

  7. نگهداری دفترچه راهنما: پس از تعویض صافی بنزین، دفترچه راهنمایخودرو را به‌روزرسانی کنید و تاریخ تعویض صافی بنزین را در آن نوشته و به‌روزرسانی کنید. همچنین، باید در دفترچه راهنما خودرو، نوع صافی بنزین مناسب و شرایط تعویض آن را نیز یادداشت کنید.

توجه: تعویض صافی بنزین بهتر است توسط تکنسین‌های مجرب و با تجربه انجام شود تا بهترین عملکرد و ایمنی خودرو را تضمین کند.

 

فیلتر روغن (Oil Filter)

 

فیلتر روغن یکی از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه جداسازی ذرات کوچک، شن و خاک و آلودگی‌های دیگر از روغن موتور خودرو را دارد. فیلتر روغن مانع از ورود ذرات آلوده به موتور خودرو می‌شود و باعث افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد آن می‌شود.

فیلتر روغن در اکثر خودروها در مسیر روغن موتور قرار دارد و هنگامی که روغن از موتور عبور می‌کند، ذرات ریز را جدا کرده و روغن را تصفیه می‌کند. برخی از فیلترهای روغن دارای المان فیلتری متحرک هستند که با گذشت زمان، ذرات آلوده را در خود جمع می‌کنند و باعث کاهش عملکرد فیلتر می‌شوند. در این حالت، نیاز به تعویض فیلتر روغن است.

تعویض فیلتر روغن در موعد مناسب و با توجه به شرایط استفاده از خودرو مهم است. بیشتر تولیدکنندگان خودرو به صورت رسمی توصیه می‌کنند که فیلتر روغن هر 5 تا 10 هزار کیلومتر یا هر 6 ماه یکبار تعویض شود، اما این مقدار بستگی به شرایط استفاده از خودرو و نوع فیلتر روغن دارد. همچنین، در صورت ایجاد نویز و علائم دیگری از خرابی فیلتر روغن، بهتر است آن را تعویض کنید.

 

چگونه می‌توانم بفهمم که فیلتر روغن نیاز به تعویض دارد؟

 

هنگامی که فیلتر روغن به حداکثر ظرفیت خود برسد یا در حین استفاده از خودرو خراب شود، نیاز به تعویض دارد. به طور کلی، علائم زیر نشان دهنده نیاز به تعویض فیلتر روغن هستند:

  1. فشار روغن: اگر فشار روغن در داشبورد خودرو کاهش یافت و یا به حدی که دیگر به نمایش در نمی‌آید، کاهش یافت، احتمالاً فیلتر روغن نیاز به تعویض دارد.

  2. نویز: هنگامی که فیلتر روغن خراب می‌شود، ممکن است خراشیدگی یا صدای غیر عادی دیگری در موتور شنیده شود.

  3. راندمان: هنگامی که فیلتر روغن کثیف می‌شود، راندمان موتور کاهش می‌یابد و احتمالاً مصرف سوخت و آلایندگی هوا افزایش می‌یابد.

  4. رنگ روغن: رنگ روغن داخل موتور نیز می‌تواند نشان دهنده نیاز به تعویض فیلتر روغن باشد. روغن تمیزی باید رنگ زرد تا قهوه‌ای روشن باشد، اما اگر روغن سیاه و کثیف شده باشد، نشانگر نیاز به تعویض فیلتر روغن است.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

پرفروش ترین محصولات

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش