شمع خودرو: عملکرد، نوع، مدل، نگهداری و زمان تعویض

 

شمع خودرو یکی از قطعات مهم در موتور خودرو است که برای اشتعال سوخت در داخل اتاق سوخت و اشتعال استفاده می‌شود. شمع خودرو در هنگام کارکرد، باید قادر باشد سوخت را به صورت دقیقی اشتعال دهد و برای این منظور باید با کیفیت و مناسب با موتور خودرو انتخاب شود.

نوع شمع خودرو

در بازار شمع‌های خودرو، دو نوع شمع عمده وجود دارد: شمع‌های روغنی و شمع‌های پلاتینیومی. شمع‌های روغنی به دلیل قیمت مناسب و عملکرد خوب، به عنوان انتخاب اصلی برای بسیاری از خودروها شناخته شده‌اند. اما شمع‌های پلاتینیومی با کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر سایش و خوردگی برای خودروهایی با کارکرد بیشتر مناسب هستند.

مدل شمع خودرو

هر خودرویی نیاز به شمع‌های خاص خود دارد و برای انتخاب شمع مناسب باید نوع و مدل موتور خودرو را مشخص کرد. برای مثال، در برخی از خودروهای با توربوشارژر نیاز به شمع با قطر پره بزرگتر است. همچنین، در برخی از خودروهای جدیدتر، نوع شمع‌ها به صورت تخصصی طراحی و ساخته شده‌اند.

نگهداری شمع خودرو

نگهداری شمع خودرو، برای به حداکثر رساندن عمر و عملکرد شمع، بسیار مهم است. باید به دوره تعویض شمع‌های خودرو توجه کرد و آن‌ها را به موقع تعویض کرد. همچنین، از تمیز کردن شمع‌ها و جلوگیری از رسوب گذاری بر روی آن‌ها، می‌توانید عمر شمع را افزایش دهید.

همچنین، برای نگهداری شمع خودرو، باید از سوخت با کیفیت و با میزان اوکتان مناسب استفاده کرد. استفاده از سوخت با کیفیت پایین، می‌تواند باعث سایش و خوردگی شمع شود و باعث کاهش عمر و عملکرد آن شود.

در نتیجه، برای انتخاب و نگهداری شمع خودرو، لازم است که با توجه به نوع و مدل موتور خودرو و میزان کارکرد آن، شمع مناسب را انتخاب کنید و به نگهداری منظم آن، شمع خودرو توجه کنید. همچنین، به دوره تعویض شمع‌ها و تعویض آن‌ها به موقع توجه کنید و از سوخت با کیفیت و با اوکتان مناسب استفاده کنید. با رعایت این نکات، می‌توانید عمر و عملکرد شمع خودرو را بهبود بخشید و از عملکرد بهینه موتور خودرو لذت ببرید.

 

زمان تعویض شمع خودرو 

 

دوره تعویض شمع خودرو برای هر خودرویی متفاوت است و بسته به نوع و مدل موتور، شرایط عملکرد و کاربری، دوره تعویض ممکن است متفاوت باشد. اما در کل، بهترین راه برای بررسی نیاز به تعویض شمع، بررسی وضعیت شمع‌ها است.

در بسیاری از خودروها، شمع‌ها در دوره تعویض توسط تعمیرکاران چک می‌شوند. اما اگر شما خود قصد بررسی وضعیت شمع‌ها را دارید، بهترین روش بررسی وضعیت شمع، بررسی رنگ سوخت و تصاویر شمع است. به بیان دیگر، شما باید شمع‌های خودرو را بیرون بیاورید و با دیدن وضعیت آن‌ها، بتوانید بررسی کنید که آیا زمان تعویض آن‌ها رسیده است یا خیر.

وقتی شمع‌های خودرو به مدت طولانی استفاده شوند، زنگ زدگی و رسوب‌های سفیدرنگ بر روی آن‌ها تشکیل می‌شود که نشان دهنده این است که شمع‌ها نیاز به تعویض دارند. همچنین، اگر شما روی شمع‌های خودرو خطوط سیاه یا خاکستری روی دیدید، احتمالاً نیاز به تعویض شمع‌ها دارید.

در نهایت، برای اطمینان از وضعیت شمع‌های خودرو، بهتر است که به دوره تعویض شمع‌های خودرو توجه کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را به موقع تعویض کنید. همچنین، برای کسانی که مایل به انجام تعمیرات خودرویی هستند، می‌توانند با مطالعه کتابچه راهنمای خودرو یا مشاوره با تعمیرکاران مجرب، نحوه بررسی وضعیت شمع‌های خودرو را یاد بگیرند

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

پرفروش ترین محصولات

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش